Thursday, December 17, 2009

TUGASAN KELAS : PELAPORAN KAJIAN TINDAKAN

PELAPORAN KAJIAN TINDAKAN

Dalam menulis laporan kajian tindakan terdapat pelbagai cara, gaya dan pendekatan yang dilakukan oleh penyelidik. Kepelbagaian ini bergantung kepada kajian penyelidik, sampel yang disasarkan, pendekatan kajian yang digunakan serta tujuan kajian. Terdapat beberapa pertimbangan yang perlu diberi perhatian sebelum memulakan penulisan laporan.

Biasanya semua laporan membincangkan tentang bentuk permasalahan kajian, cara dan prosedur kajian dijalankan (metadologi) serta dapatan kajian. Bahagian dapatan kajian biasanya menjelaskan tentang dapatan yang diperolehi daripada data yang dianalisis. Ia merupakan hasil kajian di mana pengkaji belajar serta memahami fenomena yang dikaji.

JURNAL : PENGUMPULAN DATA DAN PENGANALISISAN DATA

Levels of Reflection In Action Research. An Overview and An Assessment Tool
By :
Mervat Abou Baker El-Dib
Pengumpulan Data
Pengumpulan data dibuat melalui beberapa cara iaitu:
  • Temubual pensyarah dan pelajar
  • Tinjauan semasa menyelia pelajar
  • Catatan pensyarah semasa menyelia pelajar

Penganalisisan Data

Pengkaji meneliti data secara menyeluruh dan menetapkan data mengikut kategori penilaian yang dikehendaki. Kaedah yang digunakan berfokus kepada pemikiran reflektif. Penilaian yang dilakukan tidak mengenakan sebarang keperluan tambahan semasa kajian dijalankan. Ini bermakna semasa data dikumpul kategori yang telah ditetapkan pada peringkat awal untuk tujuan penilaian adalah sama tiada sebarang tambahan dibuat untuk mengkategorikan penilaian.

ULASAN BUKU : PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA


TEKNIK PENGUMPULAN DATA
Bagi mengumpul maklumat yang lengkap dalam kajian tindakan, guru perlu mengutip pelbagai bentuk data kerana setiap bentuk data mempunyai fungsi tertentu untuk memberikan maklumat kepada kajian yang dijalankan. Terdapat beberapa kaedah pengumpulan data yang dicadangkan iaitu:

1.Pemerhatian

  • Pengkaji perlu memiliki pengetahuan dan kefahaman yang luas mengenai situasi yang dikaji.
  • Perlu ada penelitian dan pemikiran yang kritikal tentang situasi kajian.
  • Pemerhatian perlu dibuat secara sistematik.
  • Data yang dikutip melalui kaedah ini mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi jika dikutip secara konsisten dan pada masa sebenar kajian.
  • 3 aspek penting dalam kaedah ini iaitu (1.Tumpuan pemerhatian iaitu siapa yang dikaji), (2.Masa pemerhatian iaitu bila seharusnya dilakukan pemerhatian) dan (3.Cara pemerhatian iaitu catat data-data penting serta merta semasa pemerhatian)

2.Tinjau dan kutip bahan-bahan dokumen

  • Dokumen membekalkan maklumat berkaitan masalah yang dikaji.
  • Dokumen-dokumen yang digunakan untuk mengutip data adalah seperti kertas peperiksaan atau ujian, foto aktiviti di dalam kelas dan laporan kurikulum.

3.Rakaman pita video / transkrip

  • Rakaman video dapat mengesan tingkah laku pelajar, dan fakta-fakta yang tidak dapat dikesan oleh guru dalam kajian tindakan.
  • Rakaman juga dapat mengukur dan menilai kegiatan pelajar semasa aktiviti dijalankan dalam kelas.
  • Transkrip pula boleh menilai kefahaman pelajar terhadap sesuatu konsep yang diajar oleh guru.

4.Temubual

  • Temubual membantu guru mendapatkan maklumat dengan lebih mendalam.
  • Penting untuk mendapatkan idea, perasaan dan sikap mereka terhadap kajian tindakan yang dijalankan di sekolah.

TEKNIK PENGANALISISAN DATA

Penganalisisan data membantu guru mendalami secara lebih dekat dan jelas. Ia juga membantu guru merangka maklumat yang diperolehi secara sedar atau tidak sedar yang berlaku semasa proses pengumpulan data.

Teknik-teknik membuat analisis :

  1. Meneliti data secara menyeluruh - menetapkan kategori data dan membuat pembahagian mengikut kategori.
  2. Membuat proses sumbangsaran untuk mendapatkan idea - buat refleksi idea
  3. Analisis secara perbincangan

Setelah data dikumpul, guru akan membuat analisis untuk merumus dan menjelaskan dapatan kajian.



TUGASAN KELAS : NOTA

PENGUMPULAN DATA DAN MENGANALISIS DATA

PENGUMPULAN DATA
Kajian tindakan memerlukan pelbagai cara mengutip data bagi mendapatkan maklumat. Jenis-jenis data yang dikumpul biasanya boleh dikategorikan kepada 2 iaitu:

a.Data Primer
-Data yang dikumpul sendiri oleh penyelidik melalui temubual atau soal selidik

b.Data Sekunder
-Data yang telah dikumpul untuk tujuan tertentu dan dilakukan oleh penyelidik lain.


Bentuk-bentuk data yang dikumpul pula melalui 2 bentuk iaitu:
a.Data Kuantitatif
-boleh diukur secara analitikal (dipaparkan dalam bentuk angka)
-cth : borang soal selidik

b.Data Kualitatif
-tidak boleh diukur secara analitikal (dipaparkan dalam bentuk kata-kata yang mengandungi makna)
-cth : temubual, pemerhatian


MENGANALISIS DATA
Menganalisis data adalah merupakan satu proses untuk memahami data. Penganalisisan data dibuat bagi menjawab persoalan kajian melalui data yang telah dikumpul. Melalui penganalisisan data kita hendak melihat trend, pola dan tema. Faktor yang penting dalam analisis data kajian tindakan adalah refleksiviti penyelidik iaitu keboleh penyelidik berfikir dan mereflek secara kritikal tentang apa yang telah dikumpul dan apa yang masih diperlukan.

PROSES ANALISIS DATA
Analisis data mengandungi 4 langkah umum :

  1. Memproses bukti - melibatkan proses mengedit, mengkod dan persampelan

  2. Pemetaan data - menunjukkan kekerapan isu dan tema

  3. Menginterpretasi bukti - menginterpretasi data dan membina model

  4. Mempersembahkan dan melapor keputusan - membuat kesimpulan


Saturday, December 5, 2009

AKTIVITI 13 - TUGASAN 4 MINI KT



TEORI-TEORI, STRATEGI, KAEDAH YANG BOLEH DIADAPTASI BAGI SETIAP MASALAH

KAEDAH PERMAINAN

Definisi
Strategi main sambil belajar adalah aktiviti yang dijalankan secara spontan yang membawa kepada pembelajaran. Main merupakan ekspresi kendiri yang kreatif dan perkembangannya paling jelas pada peringkat kanak-kanak. Melalui kaedah ini pelajar akan mencari pengetahuan dengan keadah permainan.

Ciri-ciri
  • Antara jenis-jenis permainan dalam pengajaran dan pembelajaran ialah manupulatif, fizikal dan permainan bahasa.


  • Permainan manipulatif termasuk teka-teki, jadual bernombor, domino, catur dan congak.


  • Permainan fizikal dalam pendidikan jasmani dimana daya fizikal digunakan dalam pergerakan, kordinasi, kecekapan dan kemahiran fizikal.


  • Permainan bahasa dimana aktiviti bahasa mengandungi unsur bermain dengan menggunakan bahan dan daya kreativiti pelajar untuk mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan dan bermakna.
Kebaikan
  • Merangsang motivasi belajar kesan daripada keseronokkan bermain.


  • Mengembangkan daya imaginasi untuk membantu pelajar menyelesaikan masalah.

KERANGKA KONSEPTUAL



AKTIVITI 12 - PERMURNIAN

Tujuan kajian tindakan tentang kaedah permainan:

Penggunaan kaedah kuliah yang lebih berpusatkan guru semasa pengajaran dan pembelajaran didapati tidak dapat menarik minat pelajar di dalam kelas. Pelajar didapati kurang berminat untuk membaca dan sukar memahami subjek Perdagangan dan Sains. Oleh itu, satu kaedah yang dapat menarik perhatian pelajar untuk bergiat aktif di dalam kelas perlu dilaksanakan. Kaedah permainan dilihat sebagai satu kaedah yang dapat menarik minat pelajar dan dalam masa yang sama membentuk perkembangan kognitif dan psikomotor.

AKTIVITI 11 - JURNAL : MASALAH DALAM KAJIAN

Check out this SlideShare Presentation:

Friday, December 4, 2009

AKTIVITI 10 - TUGASAN BUKU

MENGENALPASTI MASALAH KAJIAN TINDAKAN

Sebelum sesuatu tindakan dibuat, langkah yang perlu dilakukan adalah mengenalpasti masalah atau isu pada peringkat tinjauan awal. Ini bagi menentukan fokus kajian kerana dapat membantu pengkaji membuat perancangan tindakan.

Kajian Tindakan dilakukan bertitik tolak dari keinginan untuk mengatasi atau menyelesaikan masalah atau isu atas dasar keprihatinan pengkaji iaitu guru. Masalah atau isu adalah dalam konteks boleh timbul dari pelbagai sudut seperti :

  • Pengajaran dan pembelajaran (P&P)
  • Pentadbiran
  • Disiplin
  • Kurikulum

Masalah atau isu ini boleh digambarkan dengan pelbagai persoalan seperti :

  • Apakah yang sedang berlaku?
  • Bagaimanakah masalah ini wujud?
  • Apakah yang boleh dilakukan bagi mengubah situasi ini?
  • Apakah punca masalah atau isu ini?

Apabila persoalan ini timbul maka muncul juga idea-idea tertentu, kegiatan ini merupakan tanda permulaan terhadap keprihatinan untuk mencari jalan serta mengambil tindakan atau langkah menyelasaikan atau mengatasi masalah.

TUGASAN 2 - ULASAN JURNAL