RESOLUSI @ KOLOKIUM KAJIAN TINDAKAN
1.Pengajaran dan Pembelajaran (P & P) Pendidikan Islam
- Mewajibkan tulisan jawi
- P & P perlu pendekatan lebih menarik seperti pantun dan nasyid
- Sesi P & P perlu lebih satu Bahan Bantu Mengajar (BBM) untuk jadikan P & P lebih menarik
- Menyedarkan masyarakat untuk menghayati Pendidikan Islam bukan sebagai bidang akademik semata-mata tetapi sebagai pemantapan akidah
2.Pendidikan Khas
- Penggunaan BBM hendaklah disesuaikan dengan keadaan pelajar dan topik yang dibincangkan
- BBM dipelbagaikan mengikut kemampuan/kekuatan pelajar
- Memberikan latihan untuk pelajar berdikari dan dapat menjalankan kehidupan seharian
- Menggalakkan peneguhan positif dan negatif dalam P & P untuk memotivasikan pelajar
- Memberikan pendedahan luar
- Mengubah panggilan daripada pelajar normal & tidak normal kepada pelajar tipikal & berkeperluan khas
3.Penggunaan permainan dalam P & P
- Pelbagaikan jenis permainan berbentuk fizikal dan manipulatif dalam P & P
- Permainan disertakan dengan KBKK bukan sekadar menarik minat pelajar & nilai murni
- Penggunaan permainan perlu sesuai dengan topik, pelajar & masa yang diperuntukkan
4.Penggunaan ICT dalam P & P
- Video klip dalam P & P tidak terlalu lama bagi mengelakkan pelajar bosan
- Penggunaan multimedia perlu diselang-seli dengan aktiviti lain agar tumpuan dapat diberi
- Penggunaan ICT perlu diperkukuhkan dengan bantuan BBM lain
- Perlu ada pihak bertanggungjawab untuk memastikan video selaras dengan kurikulum
- Mengkategorikan video mengikut kesesuaian objektif pelajar
- Guru perlu mempunyai inisiatif dalam penggunaan ICT
- Pihak sekolah & kerajaan perlu menyediakan kemudahan yang sesuai dan mencukupi
5.Pembelajaran kooperatif di kalangan pelajar
- Memberikan pendedahan awal kepada pelajar tentang sesuatu teknik pembelajaran kooperatif sebelum melaksanakannya
- Masa bagi setiap sesi aktiviti perlu dipantau & disesuaikan dengan sesi P & P yang dijalankan
- Guru perlu diberi pendedahan tentang teknik & kaedah pembelajaran kooperatif mengikut piawai
0 comments :
Post a Comment