Wednesday, October 28, 2009

TUGASAN 3 : LAPORAN KOLOKIUM KAJIAN TINDAKAN


Ulasan Pembentangan 1


Peranan Soal Jawab Pelajar Untuk Meningkatkan Minat dan Penglibatan Pelajar dalam Subjek Biologi


Oleh : Elenser Anak Uning & Rumaizah Muhamad



Penyataan Masalah


Sejauh manakah peranan soal jawab pelajar dapat meningkatkan penglibatan dan minat pelajar dalam subjek Biologi



Methodologi, setting kajian dan sampel kajian


Methodologi


Menggunakan Model Gelung Kajian Tindakan (Kemmis & McTaggart, 1998) di mana dalam model ini melibatkan langkah analisis masalah, konseptualisasi masalah, pembentukan pelan tindakan dan penetapan instrumen kajian, pelaksanaan tindakan, pengutipan dan analisa data serta refleksi dan penilaian


Setting kajian - Kajian dilakukan di SMK Bandar Sunway


Sample kajian - 50 orang pelajar tingkatan 4 daripada 2 kelas yang mengambil subjek biologi



Pengumpulan dan penganalisisan data


Pengumpulan data secara kualitatif - Temubual dan penilaian hasil kerja pelajar


Pengumpulan data secara kuantitatif - Guru membuat 2 ujian iaitu ujian pre dan ujian pos



Implikasi kajian


- Bilangan pelajar yang mendapat gred A meningkat sebanyak 39%


- Pelajar berminat dengan aktiviti ini kerana mereka diberi peluang untuk bertanyakan soalan kepada rakan mereka sendiri dan secara tidak langsung mengurangkan perasaan malu


- Peranan soal jawab tidak hanya terbatas kepada guru terhadap pelajar dan pelajar terhadap guru, tetapi pelajar bertanya dengan rakan mereka



Ulasan kepada pembentangan


Melalui pembentangan ini saya dapat mengetahui bahawa kebanyakan pelajar mempunyai perasaan malu dan takut untuk bertanya kepada guru. Ini mungkin kerana mereka takut jika memberikan jawapan yang salah atau pertanyaan mereka adalah tidak bernas. Oleh itu peranan guru untuk mengikis tanggapan dan sikap malu bertanya dengan membuat aktiviti soal jawab di antara pelajar-pelajar. Misalnya dengan membuat kerja kumpulan dan sesi soal jawab berlaku antara kumpulan-kumpulan pelajar bukan tertumpu kepada soal jawab guru dan pelajar sahaja. Secara tidak langsung meningkatkan keyakinan pelajar untuk bersoal jawab dan lebih memudahkan mereka memahami topik pelajaran.




Ulasan Pembentangan 2


Meningkatkan Kesungguhan dan Ketekunan Belajar Menggunakan Teknik Ganjaran (Token) Di Kalangan Murid Pendidikan Khas Sekolah Menengah Kebangsaan Bangsar


Oleh: Nur Atifah Abd Wahab & Siti Nabilah Hassan


Penyataan Masalah


Melihat sejauh mana teknik ganjaran (token) dapat diadaptasi bagi mengubah tingkahlaku pelajar yang berkeperluan khas


Methodologi, setting kajian dan sampel kajian


Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah kebangsaan Bangsar di mana seramai 7 orang pelajar pendidikan khas dalam sebuah kelas dipilih. Methodologi yang digunakan ialah mengenalpasti tingkahlaku yang hendak diubah, memilih strategi dan bentuk ganjaran yang hendak diberikan, melakukan penilaian berterusan dan memastikan tingkahlaku negatif tidak berulang dan membuat refleksi.


Pengumpulan dan penganalisisan data


Pengumpulan data dibuat secara kualitatif dimana guru membuat pemerhatian terhadap tingkahlaku pelajar secara berterusan


Implikasi Kajian


- Didapati sistem ganjaran (token) dapat mengubah tingkahlaku negatif pelajar berkeperluan khas dan secara tidak langsung merangsang ketekunan pelajar


- Pelajar menjadi lebih bersemangat dan bersaing secara sihat untuk mendapatkan ganjaran


- Pengurangan tingkahlaku negatif dapat mengurangkan gangguan di dalam kelas dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar


Ulasan kepada pembentangan


Melalui pembentangan ini saya dapati bahawa pelajar berkeperluan khas memerlukan perhatian yang lebih. Mereka perlukan peneguhan yang positif bagi merangsang minat mereka dalam pelajaran dan merangsang perubahan tingkahlaku yang lebih baik. Pada pendapat saya sistem ganjaran (token) sesuai dilakukan bagi kelas pendidikan khas kerana faktor bilangan pelajar yang sedikit memberi peluang kepada guru untuk menumpukan perhatian terhadap setiap pelajar dari segi akademik dan perubahan tingkahlaku mereka. Ganjaran (token) yang diberikan perlu bersesuaian mengikut subjek sebagai contoh ganjaran wang diberikan untuk subjek matematik supaya pelajar dapat belajar mengira manakala ganjaran berbentuk makanan sesuai untuk subjek kemahiran hidup atau pendidikan kesihatan. Secara tidak langsung sistem ganjaran (token) dapat diaplikasikan dalam subjek yang dipelajari. Namun begitu guru perlu mengawal sistem ini bagi mengelakkan pelajar hanya mengejar ganjaran semata-mata dan tidak mencapai objektif asal sistem ganjaran ini diaplikasikan


0 comments :