Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 2 : ULASAN JURNAL


JURNAL 1
Resolving Leadership dilemmas in New Zealand Kindergartens:
An Action Research Study
By:
Carol Cardno and Bronwyn Reynolds

(Sumber : Emerald)


PENYATAAN MASALAH
Mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh guru besar di sekolah tadika dan seterusnya meningkatkan keupayaan mereka dalam menyelasaikan masalah berkaitan kepimpinan.


SAMPEL KAJIAN
·16 orang Guru Besar Tadika
·6 orang Pengurus Profesional


SETTING KAJIAN

· Sekolah Tadika

PROSEDUR

·Dalam kajian ini data dikumpul melalui peninjauan.
·Seterusnya kolaborasi daripada pihak professional untuk perbandingan sebagai komponen penilaian.
·Akhirnya penilaian sebenar dilakukan hasil daripada kajian tindakan.

Proses Kajian Tindakan:
Peninjauan – Penyiasatan dan analisis
Kolaborasi – Perancangan dan tindakan
Penilaian – Refleksi tindakan dan dapatan

PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA

Pengumpulan data secara kuantitatif:
Open-ended questionnaire
· Ujian-Pra
· Ujian-Pos
Pengumpulan data secara kualitatif:
· Borang maklum balas
· Temubual

Penganalisisan data:
Sepanjang proses kajian, pengkaji membuat mesyuarat dalam mengumpulkan makluat dan analisis kajian dibuat dalam pusingan kedua dengan menekankan aspek pendedahan terhadap pengendalian dilema kepimpinan secara teori dan kemahiran.

PAPARAN KAJIAN
Dapatan kajian dibuat dalam bentuk persoalan yang menjawab kepada setiap permasalahan.

KESIMPULAN

Pengkaji mendapati bahawa guru besar di sekolah tadika memang sukar untuk menguruskan dilema kepimpinan. Ini adalah kerana mereka tidak didedahkan dengan masalah kepimpinan yang biasanya terjadi dalam organisasi pengurusan. Melalui kajian yang dibuat setelah guru besar diberikan pendedahan untuk memahami bagaimana untuk berhadapan dengan masalah kepimpinan dengan menggunakan pendekatan teori dan kemahiran, kesannya mereka lebih mahir untuk berhadapan dengan sebarang dilema berkaitan dengan kepimpinan di sekolah.



JURNAL 2
Levels Of Reflection In Action Research. An Overview And An Assessment Tool
By:
Mervat Abou Baker El-Dib


(Sumber : ScienceDirect)

PENYATAAN MASALAH
Mengenalpasti tahap pemikiran reflektif bakal guru dalam kajian tindakan yang dilakukan semasa menjalani latihan mengajar serta mengetahui tahap pemikiran reflektif yang dipamerkan dalam melakukan kajian tindakan.

SAMPEL KAJIAN
· 50 daripada 230 orang pelajar universiti tahun tiga dipilih secara rawak
· 50 daripada 250 orang pelajar universiti tahun empat dipilih secara rawak

*Kesemua pelajar yang terlibat bakal melakukan kajian tindakan semasa menjalani latihan mengajar.

SETTING KAJIAN
· Fakulti Pendidikan di Egypt


PROSEDUR
Kajian dijalankan secara kolaboratif (guru pelatih dan pensyarahnya)
Pensyarah memperkenalkan topik kajian tindakan dan meminta pelajar membaca artikel dan seterusnya membincangkan artikel tersebut.
Pelajar kemudian diminta membuat kajian tindakan semasa latihan mengajar.
Hasil laporan kajian tindakan pelajar dinilai untuk melihat tahap pemikiran reflektif.
Pengkaji mengklasifikasikan dapatan dengan melihat 5 aspek.
1. Penyataan Masalah
2. Perancangan
3. Tindakan
4. Tinjauan semula
5. Keseluruhan

PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA
Pengumpulan data secara kualitatif :
·Temubual pensyarah-pelajar
·Jurnal
·Tinjauan semasa menyelia pelajar
·Catatan pensyarah.
·Analisis kajian dilakukan secara berterusan sepanjang kajian dijalankan.

Penganalisisan data :
Pengkaji meneliti data secara menyeluruh dan tetapkan data mengikut kategori penilaian yang dikehendaki.
1. Kaedah yang digunakan perlu fokus kepada pemikiran reflektif.
2. Penilaian yang dilakukan tidak mengenakan keperluan tambahan.
3. Kaedah yang spesifik.
4. Kebolehpercayaan dalam pengujian yang sewajarnya.

PAPARAN KAJIAN
Dapatan kajian dibuat dalam bentuk jadual dengan melakukan Z-test


KESIMPULAN
Pengkaji mendapati bahawa beliau perlu menggunakan kaedah yang berbeza untuk membantu pelajar dalam memahami kajian tindakan dengan lebih baik. Pengkaji menggunakan pendekatan yang berbeza mengikut tahap pemahaman pelajarnya secara berperingkat. Setelah menggunakan kaedah saringan untuk mengetahui tahap pemahaman pelajar, pengkaji membuat ujian dan membrikan tugasan bagi meningkatkan pemahaman pelajar. Langkah ini diteruskan sehingga terdapat peningkatan pemahaman pelajar terhadap kajian tindakan. Setelah pendekatan ini digunakan pengkaji mendapati ia berkesan untuk meningkatkan pemahan pelajar dengan memberikan penjelasan dengan meminta pelajar membuat beberapa tugasan sebelum melakukan kajian tindakan yang sebenar.



JURNAL 3
An Action Research Exploration Integrating Student Choice And Arts Activities In A Sixth Grade Social Studies Classroom
By:
Courtney Kosky and Reagan Curtis


(Sumber : ProQuest)

PENYATAAN MASALAH
Meningkatkan penglibatan serta motivasi pelajar dan pencapaian pelajar dengan menyepadukan aktiviti kesenian di dalam matapelajaran sains sosial.

SAMPEL KAJIAN
·650 orang pelajar sekolah gred 6 dalam aliran sains sosial

SETTING KAJIAN
·Kelas
·Sekolah

PROSEDUR
·Kajian dijalankan secara kolaboratif (guru pelatih dan pensyarahnya)
·Kajian ini dijalankan sebanyak 20 kali dalam proses pengajaran dan pembelajaran dengan menyepadukan aktiviti kesenia di dalam subjek sains social.
·Pelajar diberi tugasan untuk dilaksanakan dan perlu melakukan pembentangan melalui pendekatan seni seperti dalam bentuk bercerita, lakonan dan penghasilan peta.

PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA

Pengumpulan data secara kuanlitatif:
·Temubual guru-pelajar
·Komen berskala daripada pelajar
·Ujian dan latihan
·Catatan guru
·Pemerhatian sikap
·Rubrik

Penganalisisan data :
·Analisis kajian dilakukan secara berterusan sepanjang kajian dijalankan.
·Guru membuat refleksi pengajaran setiap hari berdasarkan skala daripada pelajar.

PAPARAN KAJIAN
Dapatan kajian dibuat dalam bentuk graf bagi melihat peningkatan pencapaian pelajar.

KESIMPULAN
Pengkaji membuat tinjauan yang sama bagi meningkatkan penglibatan pelajar di dalam proses pembelajaran mereka melalui kaedah integrasi seni ini. Oleh yang demikian, prestasi pelajar semakin meningkat di dalam pembelajaran mereka kerana mereka dapat belajar di dalam suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Selain itu, kaedah ini dapat meningkatkan komunikasi di antara pelajar

0 comments :