AKTIVITI 6 : MINI KAJIAN TINDAKAN (KEKUATAN)
Berdasarkan tajuk kajian huraikan kekuatan pengajaran subjek perdagangan dan sains berdasarkan pengalaman/refleksi:
Refleksi Individu
Berdasarkan subjek perdagangan dan sains, kedua-dua subjek ini adalah lebih menarik jika di explore oleh pelajar melalui pendekatan yang berbeza berbanding mendengar penerangan guru semata-mata. Mengaplikasikan kaedah permainan untuk subjek ini dapat meningkatkan minat pelajar kerana bermain adalah fitrah bagi peringkat umur pelajar sekolah. Melalui kaedah permainan yang dilakukan guru dapat meningkatkan potensi kognitif pelajar untuk mengaitkan permainan dengan topik pembelajaran.
Refleksi Kumpulan
Setelah perbincangan dibuat dalam kumpulan, kami dapati kaedah permainan ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam sesuatu topik. Jika dilihat daripada pengalaman melakukan micro teaching menggunakan kaedah permainan untuk pengajaran subjek perdagangan, rakan-rakan yang bertindak sebagai pelajar juga dilihat menunjukkan minat dalam melaksanakan tugasan yang diberikan guru (pelajar yang melakukan micro teaching) jika menggunakan kaedah permainan berbanding kaedah penerangan semata-mata. Guru perlu kreatif dalam mencipta permainan yang sesuai untuk diaplikasikan dalam pengajaran topik supaya objektif pengajaran tercapai dan pelajar mendapat manfaat daripada kaedah permainan yang digunakan oleh guru.
Selain itu semasa kaedah permainan dijalankan di dalam kelas guru dapat meningkatkan interaksi di antara pelajar-pelajar dan kolaborasi akan meningkatkan. Apabila unsur permainan dan persaingan diterapkan , pembelajaran aktif dan interaksi sosial akan berlaku.
Refleksi rakan-rakan luar kumpulan
Melalui hasil temubual dengan rakan berkenaan penggunaan kaedah ini, mereka bersetuju jika kaedah permainan digunakan dalam pengajaran kerana pada pendapat mereka kaedah ini dapat menguji kreativiti pelajar tetapi dalam masa yang sama pelajar dapat belajar dengan seronok dan lebih mengingati topik pembelajaran dengan mudah kerana dapat mengaitkan isi pengajaran dengan permainan yang mereka lakukan.
Literatur Review
Buku
Lankshear C. & Knobel M. 2004. A Handbook for Teacher Research. New York : Open University Press.
Jurnal
Halimah Harun. 2006. Minat, Motivasi dan Kemahiran Mengajar Guru Pelatih. Jurnal Pendidikan 31 : 83-96
Refleksi Individu
Berdasarkan subjek perdagangan dan sains, kedua-dua subjek ini adalah lebih menarik jika di explore oleh pelajar melalui pendekatan yang berbeza berbanding mendengar penerangan guru semata-mata. Mengaplikasikan kaedah permainan untuk subjek ini dapat meningkatkan minat pelajar kerana bermain adalah fitrah bagi peringkat umur pelajar sekolah. Melalui kaedah permainan yang dilakukan guru dapat meningkatkan potensi kognitif pelajar untuk mengaitkan permainan dengan topik pembelajaran.
Refleksi Kumpulan
Setelah perbincangan dibuat dalam kumpulan, kami dapati kaedah permainan ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam sesuatu topik. Jika dilihat daripada pengalaman melakukan micro teaching menggunakan kaedah permainan untuk pengajaran subjek perdagangan, rakan-rakan yang bertindak sebagai pelajar juga dilihat menunjukkan minat dalam melaksanakan tugasan yang diberikan guru (pelajar yang melakukan micro teaching) jika menggunakan kaedah permainan berbanding kaedah penerangan semata-mata. Guru perlu kreatif dalam mencipta permainan yang sesuai untuk diaplikasikan dalam pengajaran topik supaya objektif pengajaran tercapai dan pelajar mendapat manfaat daripada kaedah permainan yang digunakan oleh guru.
Selain itu semasa kaedah permainan dijalankan di dalam kelas guru dapat meningkatkan interaksi di antara pelajar-pelajar dan kolaborasi akan meningkatkan. Apabila unsur permainan dan persaingan diterapkan , pembelajaran aktif dan interaksi sosial akan berlaku.
Refleksi rakan-rakan luar kumpulan
Melalui hasil temubual dengan rakan berkenaan penggunaan kaedah ini, mereka bersetuju jika kaedah permainan digunakan dalam pengajaran kerana pada pendapat mereka kaedah ini dapat menguji kreativiti pelajar tetapi dalam masa yang sama pelajar dapat belajar dengan seronok dan lebih mengingati topik pembelajaran dengan mudah kerana dapat mengaitkan isi pengajaran dengan permainan yang mereka lakukan.
Literatur Review
Buku
Lankshear C. & Knobel M. 2004. A Handbook for Teacher Research. New York : Open University Press.
Jurnal
Halimah Harun. 2006. Minat, Motivasi dan Kemahiran Mengajar Guru Pelatih. Jurnal Pendidikan 31 : 83-96
0 comments :
Post a Comment