Saturday, November 21, 2009

AKTIVITI 7 : MINI KAJIAN TINDAKAN (KELEMAHAN)

Berdasarkan tajuk kajian huraikan kelemahan pengajaran subjek perdagangan dan sains berdasarkan pengalaman/refleksi:



Refleksi Individu

Berdasarkan pengalaman sendiri, di dapati kaedah permainan ini mungkin boleh didominasi pelajar yang lebih pintar dalam sesuatu kumpulan. Mungkin juga ada pelajar yang pasif dan hanya membiarkan pelajar yang pintar untuk berfikir dalam menyelesaikan tugasan yang diberikan guru terutama jika kaedah permainan yang digunakan guru menguji minda.



Refleksi Kumpulan

Dalam berbincangan bersama ahli kumpulan kelemahan kaedah permainan ini dilihat dari sudut bagaimana guru dapat mengaitkan subjek dengan kaedah permainan yang sesuai. Adalah dikuatiri kaedah ini tidak dapat dikaitkan dan pelajar tidak dapat menguasai objektif pembelajaran dengan permainan yang dijalankan. Guru perlu adaptasi setiap langkah permainan dengan isi pengajaran.



Refleksi rakan-rakan luar pasukan

Setelah menemubual rakan-rakan lain, mereka berpendapat guru perlu kreatif untuk mengaitkan permainan dengan topik yang hendak diajar supaya pelajar dapat menguasai isi pengajaran. Permainan yang diaplikasikan perlu sesuai dengan tahap umur dan keadaan pelajar (jika berkeperluan khas). Ada sesetengah permainan yang memerlukan tahap pemikiran tinggi untuk menyelesaikan permainan tersebut.



Literatur review

Buku
Lankshear C. & Knobel M. 2004. A handbook for Teacher Research. New York : Open University Press.


Jurnal
Halimah Harun. 2006. Minat, Motivasi dan Kemahiran Mengajar Guru Pelatih. Jurnal Pendidikan 31 : 83-96

0 comments :