AKTIVITI 8 : MINI KAJIAN TINDAKAN (CADANGAN)
Berdasarkan tajuk kajian huraikan cadangan untuk mengatasi kelemahan pengajaran subjek berkenaan berdasarkan :
Cadangan Individu
Pada pendapat saya bagi menambahbaik kaedah ini guru perlu rajin mencari idea baru dalam setiap pengajaran mengikut topik. Contohnya mencari idea yang kreatif di internet dan buku-buku rujukan yang boleh mengaplikasikan kaedah permainan yang bersesuaian dengan objektif dan isi pengajaran bergantung pada subjek perdagangan dan sains.
Cadangan Kumpulan
Melalui perbincangan dalam kumpulan kami mencadangkan guru untuk membuat modul berkaitan dengan kaedah permainan mengikut topik dalam sukatan mata pelajaran perdagangan dan sains yang boleh diaplikasikan supaya dapat meningkatkan lagi pemahaman pelajar dalam matapelajaran tersebut. Melalui modul yang dibuat guru dapat merujuk kaedah permainan yang sesuai dan diubah mengikut kesesuaian umur, tahap pemikiran dan keupayaan pelajar.
Cadangan rakan-rakan luar pasukan
Rakan-rakan daripada pasukan luar memberi cadangan bahawa guru perlu mencuba pelbagai kaedah permainan supaya dapat dipelbagaikan dengan topik pengajaran perdagangan dan sains. Ini bagi mengelakkan pelajar bosan dengan permainan yang sama sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Melalui kepelbagaian kaedah permainan guru dapat melihat kecenderungan pelajar dalam jenis permainan yang dapat menarik perhatian dan meningkatkan kefahaman mereka.
Literatur Review
Buku
Lankshear C. & Knobel M. 2004. A Handbook For Teacher Research . New York : Open University Press.
Jurnal
Halimah Harun (2006), Minat, Motivasi dan Kemahiran Mengajar Guru Pelatih. Jurnal Pendidikan 31 : 83-96.
Cadangan Individu
Pada pendapat saya bagi menambahbaik kaedah ini guru perlu rajin mencari idea baru dalam setiap pengajaran mengikut topik. Contohnya mencari idea yang kreatif di internet dan buku-buku rujukan yang boleh mengaplikasikan kaedah permainan yang bersesuaian dengan objektif dan isi pengajaran bergantung pada subjek perdagangan dan sains.
Cadangan Kumpulan
Melalui perbincangan dalam kumpulan kami mencadangkan guru untuk membuat modul berkaitan dengan kaedah permainan mengikut topik dalam sukatan mata pelajaran perdagangan dan sains yang boleh diaplikasikan supaya dapat meningkatkan lagi pemahaman pelajar dalam matapelajaran tersebut. Melalui modul yang dibuat guru dapat merujuk kaedah permainan yang sesuai dan diubah mengikut kesesuaian umur, tahap pemikiran dan keupayaan pelajar.
Cadangan rakan-rakan luar pasukan
Rakan-rakan daripada pasukan luar memberi cadangan bahawa guru perlu mencuba pelbagai kaedah permainan supaya dapat dipelbagaikan dengan topik pengajaran perdagangan dan sains. Ini bagi mengelakkan pelajar bosan dengan permainan yang sama sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Melalui kepelbagaian kaedah permainan guru dapat melihat kecenderungan pelajar dalam jenis permainan yang dapat menarik perhatian dan meningkatkan kefahaman mereka.
Literatur Review
Buku
Lankshear C. & Knobel M. 2004. A Handbook For Teacher Research . New York : Open University Press.
Jurnal
Halimah Harun (2006), Minat, Motivasi dan Kemahiran Mengajar Guru Pelatih. Jurnal Pendidikan 31 : 83-96.
0 comments :
Post a Comment